Waarom Silicon Valley?
Eneco ziet zichzelf meer en meer als een IT bedrijf, en steeds minder als een energiebedrijf. Daarnaast wordt zij steeds meer een online bedrijf voor haar klanten, en verschuift zij steeds meer naar het domein van o.a. de Smart Home en Smart Mobility. Voor de laatste ontwikkelingen in deze domeinen is Silicon Valley de plek om te zijn. Tevens biedt de regio veel kennis en ervaring als het gaat om hoe als corporate innovatie te organiseren, en hoe samen te werken met startups.
Waarom een inspiratiereis?
De wereld om ons heen verandert momenteel zo snel, dat elke organisatie en bedrijf een uitdaging heeft in hoe haar bestaansrecht in deze snelle dynamiek te behouden. Ook in de energiesector vindt momenteel zoveel disruptie plaats, dat een bedrijf als Eneco actief naar buiten wil blijven kijken om snel te kunnen reageren op nieuwe ontwikkelingen. Een inspiratiereis met een sterk en kwalitatief hoogwaardig inhoudelijk programma biedt een zeer waardevol outside-in perspectief voor een directieteam en andere change agents uit de organisatie. Tevens doet zoiets veel in de teambuilding en met een gezamenlijke mindset thuis komen. Een week los zijn van de operatie en als team, gevoed door volle dagen met input, de tijd hebben om met elkaar te discussieren over de impact die de opgedane inzichten zullen hebben op de eigen organisatie, is van grote waarde voor Eneco voor het verder aanscherpen van haar strategie.
Programma
In het programma zaten diverse thema's verwerkt, van sessies over de Consument van de Toekomst, tot sessies over Big Data, ontwikkelingen in de Connected Home en Internet of Everything, customer engagement, digitale transformatie, mobiele platforms en agile werken. Er waren ontmoetingen met grote namen, alsmede met kleine innovatieve bedrijven die nog onbekend waren bij Eneco, en met wie men nu gaat samenwerken.
Resultaat
De reis heeft geleid tot aanscherping van de strategie van Eneco Consumenten, actieve nieuwe projecten, nieuwe partners om mee samen te werken en zeer intensieve teambuilding binnen de groep met een gezamenlijke mindset, die zij actief verspreiden binnen de organisatie.