In mei 2019 ging Stichting FRIS naar Stockholm om inzichten en kennis op te doen over human capital en nieuwe werkvormen.
Waarom Stockholm?
Stockholm is de hoofdstad en de grootste stad van Zweden.
Stockholm heeft bijna 1 miljoen inwoners en de gehele regio Groot-Stockholm telt 1,4 miljoen inwoners.
Stockholm is op eilanden gebouwd en heeft allure, met imposante historische gebouwen en fraaie doorkijkjes
over het water. Stockholm is het hart van Zweden’s economische leven. De stad is erg schoon en nergens is
zwerfafval of graffiti te vinden. De overgrote meerderheid van de inwoners van Stockholm werken in de dienstensector. Toerisme is van belang en Stockholm wordt ook wel het Venetië van het noorden genoemd. Bijna de helft van de bedrijven in Zweden hebben hun hoofdkantoor in Stockholm, waaronder een aantal grote banken en verzekeringsmaatschappijen en de kleding retailer H&M. Stockholm heeft een opvallende afwezigheid van industrie, er zijn zowel in de stad Stockholm als in de voorsteden nauwelijks industriegebieden. Er is wat kleinschalige havenindustrie in Stockholm en er staat een grote fabriek van Scania. Het grootste groeigebied in de afgelopen jaren is in de hightech-sector en er is een groot IT-centrum gevestigd in Kista, in het noorden van Stockholm. Een van de belangrijkste werkgevers in Stockholm zijn IBM, Ericsson, Volvo, Ikea, Saab, en Electrolux. De creatieve industrie bloeit in Stockholm. Door de informele cultuur en doordat afstanden relatief klein zijn, is er veel samenwerking tussen verschillende sectoren. Stockholm is ontzettend sterk op het gebied van “musictech”. De stad is de thuisbasis van Spotify en heeft veel bedrijven die actief zijn op het gebied van streaming, digitale muziek productie en het managen van muziekrechten. Maar ook op het gebied van film, mode, design en gaming loopt de stad voorop. De stad heeft een levendige startup scene en een relatief groot aantal “unicorns” grootgebracht, denk aan Skype, Majong (producent van Minecraft), King Digital (producent van Candy Crush), Klarna, iZettle en natuurlijk Spotify, die door haar beursgang een enorme verdere impuls heeft gegeven aan het ecosysteem.
Waarom een inspiratiereis?
De Inspiratiereis naar Stockholm is een ideale manier om te helpen bij de verdere groei van bedrijven en ontwikkeling van medewerkers.
Programma
Het programma was afgestemd op de wensen van de groep als geheel als ook de wensen van de individuele deelnemers. Zo hebben we een bezoek gebracht aan de Dutch Chamber en hebben we kennis gemaakt met de verschillende culturen en een ontmoeting gehad met Nederlandse ondernemers die wonen en werken in Stockholm. We hebben een kijkje gekregen in de nieuwste marketing trends, communicatie trends en business trends in Stockholm.
Resultaat
De groep heeft een goed beeld gekregen van de ontwikkelingen, business cultuur, mooie architectuur en mogelijke kansen in Stockholm. Bovendien was de reis een mooie gelegenheid om van elkaar te leren en het onderlinge netwerk verder te versterken.