Geatse is mede-eigenaar van BetterBe, een “Software as a Service” bedrijf dat (via een API) een online saleskanaal biedt aan klanten in de automotive Lease markt. In 2007 was BetterBe nog een consultancy en maatwerk softwarebouw organisatie die bedrijven hielp om beter te presteren door Internet technologie. Sinds die tijd heeft het bedrijf zich enorm ontwikkeld, waarbij “focus” en “schaalbaarheid” de sleutelwoorden zijn. De reizen die Geatse met VoyEdge maakte, waren daarbij een belangrijke inspiratiebron.
Focus en schaalbaarheid
Geatse: ”Als ondernemer vind ik het belangrijk om getriggerd en geïnspireerd te blijven. Dan helpt het om af en toe letterlijk afstand te nemen van je dagelijkse praktijk en je in een nieuwe omgeving onder te dompelen. En als internetondernemer is Silicon Valley dan een logische bestemming.” De reis naar Silicon Valley scherpte zijn gedachten aan over de schaalbaarheid van zijn business: “Ik wilde af van het hollen en stilstaan en uurtje-factuurtje model van een projectenorganisatie.” En zo werd hosting voor BetterBe een eerste kleine stap naar een recurring business model.
Daarnaast is focus een belangrijke les uit Silicon Valley. “In de afgelopen jaren hebben we ons helemaal gericht op de automotive lease markt en hebben we met trouwe klanten ons SaaS product kunnen ontwikkelen,” aldus de Twentse ondernemer. De keuze viel op de automotive markt, omdat het een krachtige markt is, met een super complex product en die aan de vooravond van een digitale transformatie staat. Geatse vervolgt: “Daarnaast ging onze focus 100 % uit naar waar wij goed in zijn: het leveren van onze API. Klanten vroegen ons soms ook om de - op de API te bouwen- websites te maken. En hoe verleidelijk ook, daar zijn we mee gestopt, omdat het niet schaalbaar is. Natuurlijk hebben we hele goede partners die dat onze klanten wel kunnen bieden.”
In 2015 ging Geatse nog veel gerichter naar Silicon Valley dan de eerste keer. “Ik vind het belangrijk dat ook het talent binnen BetterBe leert om groot te denken. In 2015 heb ik dan ook één van mijn medewerkers, inmiddels CTO, meegenomen, wat heel waardevol was. Daarnaast wilden we inzicht opdoen over hoe we de sales van ons SaaS product konden optimaliseren. Silicon Valley loopt op dat gebied voorop en via het door VoyEdge samengestelde programma hebben we hele concrete inzichten opgedaan die we verwerkten in onze bedrijfsstrategie.“
Van leverancier van leasing naar leverancier van mobiliteit
In de markt waar BetterBe actief is, zijn belangrijke ontwikkelingen aan de gang. Door allerlei technologische ontwikkelingen en de trend van “mass customization” worden leasebedrijven steeds meer een leverancier van mobiliteit dan van een lease-oplossing. Functionaliteit en mobiliteit worden belangrijker dan het hebben van een auto. Een ontwikkeling die ook voor BetterBe consequenties heeft en kansen biedt.
Een andere ontwikkeling wordt gevoed door het besef bij BetterBe dat hun kracht zit in “het goed kunnen calculeren en configureren”. Geatse: “die kracht kun je uiteindelijk ook in andere markten inzetten. En hoewel we nu één experiment hebben lopen in de foodmarkt, blijft juist ook die focus van belang. Hoe leuk het experiment ook is, de belangrijkste prioriteit blijft om de sleutelspelers in de automotive lease markt wereldwijd zo goed mogelijk te bedienen en onze verkoop daar te maximaliseren. Als ondernemer blijf ik dus sturen op focus en schaalbaarheid.”